Veelgestelde vragen
Heeft u een vraag over HuisTipTop? Typ uw vraag dan in de zoekbalk en vind het antwoord waar u naar op zoek bent.
Kies een onderwerp
Algemeen
Het platform HuisTipTop brengt mensen met een schoonmaakhulpvraag in contact met mensen die schoonmaakhulp willen en kunnen bieden. Door middel van het samenbrengen van vraag en aanbod ontstaat er een groep van mensen die voor elkaar zorgt en waarbij iedereen zelf de regie voert. Het doel is hierbij om iedereen door middel van bemiddeling de mogelijkheid te bieden om met lage kosten een schoon en leefbaar huis te hebben. Door het aanbieden van deze digitale bemiddeling voor schoonmaakhulp, kunnen mensen met deze hulpbehoefte langer veilig thuis wonen èn behouden we werkgelegenheid voor de schoonmaakhulpen. Wij zijn ervan overtuigd dat samen deelnemen aan de maatschappij, zorgt voor een stijgend gevoel van eigenwaarde, minder eenzaamheid en minder verborgen leed.
HuisTipTop is er voor iedereen. Bent u hulpbehoevend of wilt u juist uw hulp graag aanbieden? Bij HuisTipTop zorgen wij in samenwerking met elkaar, voor elkaar. Inwoners van de Noordoostpolder kunnen kosteloos gebruik maken van de diensten van HuisTipTop. Alle overige diensten zijn te vinden bij de abonnementspagina.
Bent u betrouwbaar, sociaal en kunt u zich verplaatsen in een cliënt? Voldoet u aan het profiel van een huishoudelijke hulp? Dan is HuisTipTipop het perfecte platform voor het vinden van de perfecte match!
HuisTipTop biedt drie verschillende abonnementen aan:
Abonnement voor hulpaanvragen
€24,99 voor drie keer bemiddeling via HuisTipTop
Abonnement voor hulpaanbieders
€4,99 euro per bemiddeling via HuisTipTop
Abonnement voor reïntegratie
Neem hiervoor contact met ons op voor de mogelijkheden
Zodra u een aanvraag heeft gedaan, gaat het systeem op zoek naar een schoonmaakondersteuner voor u. Vinden er koppelingen/matches plaats van schoonmaakondersteuners die aan de door u opgegeven wensen voldoen, dan krijgt u hierover bericht van het systeem. De kans bestaat echter dat er op het moment van uw aanvraag geen schoonmaakondersteuner beschikbaar is. Indien dit het geval is, dan zal het systeem dit kenbaar maken aan u. Probeer het in dat geval enkele uren of dagen later nog eens.
Met schade kunnen in dit geval twee dingen worden bedoeld. Uw schoonmaakondersteuner kan schade oplopen, of schade veroorzaken.
Als opdrachtgever dient u te zorgen voor veilige werkomstandigheden. Voorbeelden die dit bevorderen zijn onder meer: schoonmaakhandschoenen, een veilig huishoudtrapje, veilige schoonmaakmiddelen, enzovoort. Loopt uw schoonmaakondersteuner ondanks deze voorzorgsmaatregelen schade op tijdens zijn of haar werkzaamheden, dan bent u hier aansprakelijk voor. Controleer in uw polis of bij uw verzekeraar of uw verzekering deze schade dekt.
Kosten
Het bemiddelingsbureau is voor hulpvragers en schoonmaakondersteuners in de Noordoostpolder gratis.
U betaalt de vergoeding aan de schoonmaakondersteuner. Is uw ondersteuner nog in dienst van een zorgorganisatie? Dan betaalt u de vergoeding aan de zorgorganisatie.
De vergoeding die u aan uw schoonmaakondersteuner betaalt, bepaalt u in overleg met uw schoonmaakondersteuner. Wij adviseren een vergoeding van EUR 14,50 per uur.
Ziekte
Wanneer uw schoonmaakondersteuner ziek is, dient u de ondersteuner formeel gezien de eerste 6 weken 70% door te betalen. Opdrachtgever en schoonmaakondersteuner spreken echter in de meeste gevallen samen af dat de ondersteuner komt werken op een ander tijdstip in de week, of dat de ondersteuner extra zal gaan werken op het moment dat deze weer beter is. U kunt hierover samen met uw schoonmaakondersteuner afspraken maken.Is de schoonmaakondersteuner langdurig ziek? Dan kunt via de website een kortdurende hulpvraag plaatsen.
U hoeft uw schoonmaakondersteuner na 6 weken ziekte niet langer door te betalen. De overeenkomst/het contract wordt niet automatisch ontbonden. Deze overeenkomst/het contract kan alleen ontbonden worden als u en uw schoonmaakondersteuner hiermee beiden instemt. Is uw ondersteuner nog in dienst van een zorgorganisatie, dan kan het contract kan alleen ontbonden worden als u en de zorgorganisatie hiermee instemmen.
Registratie
U kunt zelf kiezen of u mondelinge afspraken wilt maken of een schriftelijk contract op wilt stellen. Deze afspraken gaan over de vergoeding, de werktijden, de taken van de schoonmaakondersteuner, enzovoort. Indien gewenst kunt u ons standaard contract gebruiken. Dit kunt u downloaden op deze website. Het voordeel van een schriftelijk contract is dat zowel u als uw schoonmaakondersteuner weten waar u aan toe bent.
Bent u een inwoner van de gemeente Noordoostpolder, Urk of Steenwijkerland en wilt u gebruik maken van de financiële compensatieregeling van deze gemeenten, dan vragen de gemeenten naar een contract dat u en uw ondersteuner zijn aangegaan. U kunt hiervoor het standaard contract gebruiken.
Nee. Als uw schoonmaakondersteuner minder dan 3 dagen per week bij u werkt, dan valt deze onder de regeling 'vrijgesteld huispersoneel'. Dit houdt in dat u geen loonbelasting en premies hoeft af te dragen. Er is geen inschrijving bij de Kamer van Koophandel nodig en uw ondersteuner hoeft geen BTW te heffen. Wel moet uw schoonmaakondersteuner zelf het inkomen opgeven bij de Belastingdienst.
Alle binnenkomende inschrijvingen worden inderdaad gescreend. We letten erop, dat er goede aanvragen online komen, zodat altijd beide partijen goed geïnformeerd zijn over de eisen en wensen, dit voorkomt heel veel ergernis. Daarvoor kijken we;
of de vragenlijst volledig is ingevuld;
en of uw hulpvraag duidelijk is.
Hebben we vragen, dan ontvangt u van ons een e-mail.
Ja, hoewel wij niet elke schoonmaakondersteuner langs kunnen laten komen voor een persoonlijk gesprek controleren wij de aanmeldingen van schoonmaakondersteuners wel waar mogelijk. Hieronder vindt u een kort overzicht.
Het systeem zoekt naar een geschikte schoonmaakondersteuner op het moment dat u een aanvraag heeft ingediend en daarbij wensen heeft opgegeven.
Wanneer de opgegeven wensen nog niet helemaal duidelijk zijn wordt om extra verduidelijking gevraagd.
De kandidaten worden vervolgens geselecteerd, aan de hand van de opgegeven wensen.
Er wordt altijd aangeraden een kennismakingsgesprek te plannen met de schoonmaakondersteuner. Aan de hand van dit kennismakingsgesprek kunnen beide partijen kijken of zij een samenwerking zien zitten. Ook kunnen tijdens dit gesprek vragen worden gesteld en kan worden besproken welke werkzaamheden er uitgevoerd moeten worden. Het is verstandig om bij het kennismakingsgesprek te vragen naar het ID-bewijs van de schoonmaakondersteuner. Bij inschrijving van een schoonmaakondersteuner is het uploaden van een foto een verplichting. U kunt deze foto vergelijken met de foto op bijvoorbeeld het ID bewijs waar u om vraagt.
HuisTipTop kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor mismatching en of er een juiste persoon met welke bedoeling dan ook thuis komt.
Alleen de schoonmaakondersteuner die aan u gekoppeld is, ziet een aantal gegevens van u. Daarnaast kan de beheerder van de website bij uw account om u te helpen.
U kunt de schoonmaakondersteuner bij de kennismaking vragen om een identiteitsbewijs. U kunt dit controleren met de foto welke u via het systeem heeft ontvangen. Wij adviseren de schoonmaakondersteuners maatregelen te nemen om ID-fraude bij een kopie van het identiteitsbewijs te voorkomen.